LOGOUGT imagen destacada GJLa sentència, guanyada pel Gabinet Jurídic del nostre sindicat, conclou que la direcció de la residència geriàtrica Serveis Assistencials Sant Cebrià havia actuat intencionadament per tal de dificultar l’exercici del dret de sufragi actiu

El Gabinet Jurídic de la UGT de Catalunya ha guanyat una sentència que declara nul·la la sanció disciplinària a una treballadora (tres dies de suspensió de feina i sou) que es va absentar del seu lloc de treball per anar a votar durant les eleccions municipals del passat 24 de maig de 2015. El Jutjat Social número 2 de Mataró, a més, condemna la residència geriàtrica Serveis Assistencials Sant Cebrià (situada a Tiana, Maresme) a indemnitzar la treballadora amb 10.000 euros per la vulneració d’un dret fonamental.

La treballadora fou sancionada per l’empresa (una residència de la tercera edat) per la suposada falta laboral lleu consistent en “la no comunicació amb la deguda antelació de la manca d’assistència a la feina per causa justificada”. Més concretament, per haver-se absentat el dia 24 de maig del seu lloc de treball sense previ avís de les 14:30h fins les 17:28h. La carta sancionadora no especifica en cap moment la concurrència del dia dels fets amb les eleccions municipals.

Tanmateix, la sentència declara com a fets provats que l’empresa no havia previst cap mesura per tal de facilitar el dret a vot dels treballadors que aquell diumenge no tenien descans setmanal, i que alguns treballadors van preguntar de bon matí a la persona d’administració que també treballava aquell dia com ho havien de fer per poder anar a votar, sense rebre resposta. També, que la treballadora sancionada va comunicar la seva absència al seu responsable per fer efectiu el seu dret a vot -a un altre municipi- i es va absentar de la feina per aquest motiu des de les 14:30h fins a les 17:28h.

El jutge, fonamentant-se en l’article 23.1 de la Constitució Espanyola, l’article 37.3.d) de l’Estatut dels Treballadors i l’Ordre del Departament d’Empresa i Ocupació 119/2015, de 22 d’abril, que regula les particularitats relatives a les eleccions municipals de 24/05/2015, conclou que:

• En no disposar l’empresa de cap tipus de protocol al respecte i en haver comunicat la treballadora a la seva responsable de torn la seva absència, donant-li aquesta conformitat, no es pot entendre que s’hagi donat cap tipus d’infracció contractual, doncs la sanció imposada no troba cobertura en la infracció de cap ordre interna ni de tipus general ni particular.
  • L’empresa ha actuat intencionadament per tal de dificultar l’exercici del dret de sufragi actiu i ha aconseguit allunyar als treballadors de la petició dels permisos per votar, ja que:
    1. No ha previst cap mesura organitzativa per coordinar els torns de treball amb l’atorgament de permisos en un centre on s’atenen a persones que precisen d’atenció continuada i eren previsibles les absències per aquest motiu.
    2. Dels cinc treballadors que prestaven serveis aquell diumenge, només dos van gosar exercir el seu dret a l’absència per votar.
    3. L’altre treballador que també va ser sancionat va obtenir la suspensió de la sanció després de signar un escrit d’al·legacions en el que gairebé demanava disculpes a l’empresa. La sentència és rotunda quan assevera que: “les expressions de submissió són incompatibles amb un desplegament sa de les relacions laborals i són indici de què l’empresa manté una actitud autoritària o paternalista respecte als seus treballadors. Si la demandant hagués demanat perdó com ho va fer el seu company, no hauria hagut de complir la sanció, la qual cosa evidencia una concepció patològica dels drets i deures derivats del contracte de treball i, per tant, un entorn favorable a la vulneració dels drets dels treballadors”.

Per tot plegat, el jutge estima íntegrament la demanda de la treballadora i declara que la sanció que li fou imposada vulnera el dret fonamental a la participació electoral activa. Per això, declara nul·la la sanció i condemna l’empresa a abonar-li els tres dies de suspensió de sou que prèviament li havia descomptat, a més d’una indemnització de 10.000 euros.

En aquest enllaç trobareu la sentència.

2 comentaris a “Una sentència declara nul·la la sanció disciplinària a una treballadora que es va absentar del lloc de treball per anar a votar, i condemna l’empresa a indemnitzar-la amb 10.000€

1. Muy buen trabajo. Como sindicato se debe defender los derechos fundamentales. En momentos de miedo por perder el trabajo nadie reclama lo que es indiscutible .

Muy buena noticia !!!!!!

• Muchas gracias por tu comentario,

un saludo,

comunicació del Gabinet Jurídic de la UGT de Catalunya