10 punts clau de la gestió de l’exposició solar com a risc laboral

PROTEGEIX SOL

• La radiació solar està formada per la llum visible, els raigs infraroigs, i els raigs ultraviolats. Aquests últims poden provocar danys a les persones que treballen exposades al sol. Per això, hem de tenir en consideració aquest risc en la gestió preventiva de l’empresa. És a dir, avaluar i aplicar mesures preventives. La intensitat de la radiació solar depèn de l’altura del sol, de la temporada de l’any, la latitud, la nuvolositat, l’altitud, l’ozó, la reflexió del sòl i la humitat ambiental.
  • Un excés d’exposició puntual a la radiació UV pot afectar principalment la pell (bronzejat, cremades solars, hiperplàsia epidèrmica) i els ulls (fotoqueratitis, fotoconjuntivitis, maculopaties). Un excés prolongat d’exposició a la radiació UV pot provocar danys a la pell (fotoenvelliment, afectacions al sistema immunitari, càncer) i als ulls (sequedat ocular, cataracta, pterigi, càncer). Si l’origen és laboral, s’ha de determinar com a contingència professional i l’atenció correspon a les mútues col·laboradores de la Seguretat Social).
  • El risc de l’exposició solar depèn de l’índex ultraviolat, del fototip del treballador o treballadora i d’altres factors de l’entorn.
  • L’índex ultraviolat (UVI) és una mesura de la intensitat de la radiació ultraviolada (UV) a la superfície terrestre tenint en compte els efectes eritemàtics (de cremada) que produeix sobre la pell humana.
  • El fototip o fototipus designa cadascuna de les sis categories de l’escala de Fitzpatrick. Es tracta d’una classificació de la resposta dels diferents tipus de pell a la llum ultraviolada (UV), és a dir, la capacitat de la pell per assimilar la radiació solar.
  • L’empresa ha d’elaborar un pla d’actuació dels treballs amb exposició solar on es recullin les mesures preventives per protegir els treballadors més vulnerables al sol, de fototip més vulnerable al sol, ja que així, s’assegura de protegir a tota la plantilla. Aquest pla s’haurà de desenvolupar tot l’any, no només a l’estiu. I combinar-se a l’estiu amb les mesures de protecció davant la calor extrema.
  • Les treballadores i treballadors poden fer ús d’equips de protecció individual (EPI). Cal recordar que s’han de prioritzar mesures de prevenció col·lectives. Són EPI per protegir el sol les ulleres de sol, la roba de treball amb protecció solar FP50 i les cremes de protecció solar.
  • Els fotosensibilitzants són substàncies que augmenten la sensibilitat de la pell a la llum solar, la qual cosa pot provocar reaccions fototòxiques o fotoal·lèrgiques en la pell. El contacte del producte fa que la pell exposada al sol reaccioni.
  • Cal protegir els treballadors i treballadores especialment sensibles a l’exposició solar: persones que prenen medicaments fotosensibilitzants o persones fotosensibles.
  • El paper dels delegats i delegades de prevenció és essencial per garantir que es gestiona el risc d’exposició laboral.

Per a més informació descarrega’t aquí la guia “Lexposició solar a la feina”.