Els afiliats i les afiliades

La base del sindicat són els nostres afiliats i afiliades. L’afiliació no només ens consolida com una de les principals organitzacions socials i un referent sindical majoritari al nostre país, sinó que contribueix a fer-nos més forts i més autònoms. La nostra entitat compte, a data 31 de desembre de 2022, amb 100.000 afiliats i afiliades.

Els drets i deures de les persones afiliades

Les persones afiliades a la UGT de Catalunya tenen un seguit de drets i deure. Els principals drets són:
  • El dret de discussió i crítica sobre posicions polítiques pròpies i alienes mitjançant la lliure expressió oral o escrita. Tant dins com fora del sindicat, les manifestacions públiques, judicis de valor i expressió d’opinions s’exerciran lliurement, lleialment i responsablement amb els límits del respecte a la dignitat de les persones, així com a les resolucions i acords adoptats democràticament pels òrgans del sindicat.
  • El dret a ser candidat i elector en els processos electorals interns i externs, excepte les limitacions assenyalades en els Estatuts.
  • El dret al control polític dels seus elegits i responsables, basat en una informació veraç, en la lliure expressió, el respecte a les persones i la subjecció a les normes internes.
  • El dret a la informació sobre les decisions adoptades pels òrgans de direcció, decisió i control del sindicat i en general sobre totes aquelles qüestions que afectin la vida interna de l’organització i  la seva activitat externa.
  • El dret als serveis i prestacions establerts pel sindicat, sempre que s’estigui al corrent en la cotització.

Entre els principals deures es troben:

• La defensa dels interessos generals de l’organització, així com dels Estatuts i de les resolucions aprovades pels congressos i pels òrgans de direcció i control.
  • La solidaritat material i moral amb els altres afiliats de l’organització, així com el respecte a les seves opinions i a les seves persones.
  • L’assistència activa a tots els actes de la vida orgànica i sindical.