Com no perdre drets econòmics quan reclames l’origen laboral d’una incapacitat temporal

Font: Pixabay

(STS 22/2021, de 13 de gener)

Malauradament, és més habitual del que voldríem patir un accident a l’empresa o iniciar un període d’incapacitat temporal (baixa) per una malaltia professional, acudir a la mútua i que ens derivi a la sanitat pública al·legant que és un tema degeneratiu i que no els correspon a ells resoldre-ho. I és clar, anem al servei públic de salut, ens estén la baixa i iniciem un període d’IT derivat de malaltia comuna, quan sabem que la causa ha estat professional.
Aquí comença el nostre periple com a persones treballadores decidint si hi fem alguna cosa, perquè considerem injust que un accident que ens ha passat a la feina no es consideri accident per la mútua del treball amb la consegüent pèrdua econòmica que això ens pot comportar.
Mentre ens recuperem una mica i prenem la decisió, passa un temps que pot significar que puguem rebre o no la diferència econòmica existent entre la prestació d’incapacitat temporal (IT) derivada d’accident de treball o malaltia professional (contingències professionals) i la prestació econòmica d’IT derivada de contingències comunes.
A banda de les qüestions ètiques i del sentiment de desatenció i maltractament per part de la mútua, hem de tenir en compte quines diferències econòmiques hi ha entre que el fet es consideri un període d’IT derivat de contingències comunes o professionals per decidir si volem emprendre o no qualsevol acció. Així,
Si el període d’IT és considerat derivat de contingències comunes (accident no laboral o malaltia comuna):
  • Només en el cas de malaltia comuna, es requereixen 180 dies cotitzats en els darrers cinc anys per poder accedir al subsidi.
  • La base reguladora (BR) de la prestació es calcula a partir de la base de cotització del mes anterior a l’inici de la IT.
  • Quantia: Els dies 0 a 3 no es percep cap subsidi
    • Del 4 al 20: el 60% de la BR
    • A partir del 21: el 75% de la BR
Si el període d’IT és considerat derivat de contingències professionals (accident de treball o malaltia professional):
  • No s’exigeix cap període previ de cotització en cas d’accident, sigui o no laboral, i de malaltia professional.
  • La BR s’obté per addició de dos sumands:
    • La base de cotització per contingències professionals del mes anterior, sense hores extraordinàries, dividida pel nombre de dies a què correspongui l’esmentada cotització.
    • La cotització per hores extraordinàries de l’any natural anterior, dividida entre 365 dies, tret que l’antiguitat a l’empresa sigui inferior, cas en què s’expressarà el nombre de dies d’alta laboral a l’empresa, exclosos els del mes de la baixa.
  • Quantia: des del primer dia, el 75% de la BR.
Per altra banda, heu de considerar que aquestes diferències poden créixer o no en funció dels respectius convenis col·lectius i de les millores previstes en ells.
Així, i sense tenir en compte els respectius convenis, podeu observar que les diferències econòmiques es troben en la quantia de la prestació dels primers vint dies.
Si, un cop observat tot això, decidim que volem que el nostre període d’IT sigui considerat derivat de contingència professional, cal presentar a l’INSS una sol·licitud de determinació de contingències, i aquí és on entra en joc la Sentència del Tribunal Suprem núm. 22/2021 de 13 de gener, que marca els efectes econòmics d’aquesta determinació de contingències.
La STS 22/2021 estudia l’aplicació de l’Art. 53.1 de la LGSS, que diu:
  1. El dret al reconeixement de les prestacions prescriu al cap de cinc anys, comptats des de l’endemà del dia en què tingui lloc el fet causant de la prestació de què es tracti, sense perjudici de les excepcions que es determinin en aquesta Llei i que els efectes del reconeixement es produeixin a partir dels tres mesos anteriors a la data en què es presenti la sol·licitud corresponent.
Això significa que nosaltres, com a persones treballadores, tenim cinc anys des de l’inici de la IT per presentar la sol·licitud de determinació de contingències i demanar que ens reconeguin el nostre dret que sigui declarat derivat de contingències professionals (accident de treball o malaltia professional), però els efectes econòmics només seran efectius des de tres mesos abans de la presentació de la sol·licitud.
És a dir, a tall d’exemple, si jo tinc un accident a l’empresa el dia 4/7/2021 i aquest dia inicio un període d’IT derivat de malaltia comuna, tinc fins al 4/7/2026 per presentar la sol·licitud i que em reconeguin el dret.
Però una altra cosa diferent són els efectes econòmics. Com heu vist, tret de l’existència de millores als vostres convenis col·lectius, les diferències econòmiques entre les dues prestacions es donen durant els primers vint dies de la baixa, per tant, si jo presento la sol·licitud de determinació de contingències més tard del 24/10/2021, no tindré cap millora econòmica, encara que em reconeguin el dret que l’esmentat període deriva de contingències professionals.
En conclusió, el que ens diu la STS 22/2021 és que per no perdre drets econòmics en la determinació de contingència, cal presentar la sol·licitud abans del transcurs de tres mesos des de l’inici de la IT.