El Parlament debatrà una resolució per lluitar contra l’ús fraudulent de les cooperatives de treball de la indústria càrnia

industrias_carnicas_UGT_FITAGEl grup parlamentari del PSC ha registrat avui al Parlament una proposta de resolució per lluitar contra l’ús fraudulent de les cooperatives de treball associat a la industria càrnia, basada en l’informe presentat per la Federació d’Indústria i Treballadors Agraris de Catalunya (FITAG) de la UGT de Catalunya.

L’informe del nostre sindicat denuncia que algunes cooperatives de treball es creen amb falsos autònoms, alguns d’ells obligats per les seves empreses a deixar el seu contracte indefinit per passar a ser un fals autònom, amb l’argument de: “O passes a ser autònom o te’n vas al carrer”.

Aquestes empreses no apliquen el conveni estatal de càrnies, tot i que aquest conveni acorda expressament que també s’haurà d’aplicar als treballadors i treballadores d’aquestes cooperatives. Per tant, aquests treballadors i treballadores queden fora de la protecció dels sindicats, fent sovint jornades maratonianes sense dret a vacances, pagant de la seva butxaca les quotes d’autònom, el rentat de la roba, l’aportació a la cooperativa… Tot això per un sou brut d’uns 800 euros en molt casos, que descomptant tot l’anterior queda en un sou vergonyós per una feina tan dura i sacrificada. A més, la majoria d’aquests treballadors i treballadores són persones immigrants.

La proposta de resolució insta el Govern de la Generalitat a:

• Iniciar una campanya d’actuacions per part de la Inspecció de Treball sobre les empreses que realitzen un ús fraudulent de les Cooperatives, per així evitar la contínua vulneració dels drets dels treballadors, el dúmping social que està generant i la competència deslleial cap a les empreses que compleixen amb la legalitat.
  • Impulsar un canvi de la regulació legal de les cooperatives, ja que s’està realitzant un ús de les cooperatives de treball associat amb la finalitat d’eludir les limitacions legals pròpies de la contractació directa per part de les empreses usuàries.
  • Crear una taula de treball transversal formada per: patronals del sector, sindicats, CTAC, Govern, cooperatives i administracions locals que avaluïn la problemàtica i les millores necessàries a incorporar per millorar les condicions de treball.