Informe anual sobre les violacions dels drets sindicals al món

Els treballadors i treballadores estan veient reduït el seu espai democràtic, un 65% dels països exclouen determinades categories de treballadors de la cobertura de la legislació laboral i la desigualtat continua en augment.

L’índex global dels drets de la CSI 2018 classifica 142 països en funció de 97 indicadors  reconeguts internacionalment, per valorar on estan millor protegits els treballadors tant des del punt de vista legal com a la pràctica.

Les principals conclusions de l’informe són:

• 65% dels països exclouen treballadors de la legislació laboral.
  • 87% dels països vulneren el dret de vaga, entre ells l’Estat espanyol.
  • 81% dels països neguen la negociació col·lectiva a alguns o a tots els treballadors.

Dels 142 països examinats, 54 impedeixen o limiten la llibertat d’expressió i de reunió.

El nombre de països on els treballadors estan exposats a violència física i amenaces va augmentar un 10% (de 59 a 65) incloent-hi Bahrain, Hondures, Itàlia i el Pakistan.

Els països on s’han arrestat i detingut treballadors van passar de 44 el 2017 a 59 el 2018.

En nou països es va assassinar sindicalistes: el Brasil, la Xina, Colòmbia, Guatemala, Guinea, Mèxic, Níger, Nigèria i Tanzània.

L’informe classifica Argèlia, Bangladesh, Cambodja, Colòmbia, Egipte, Guatemala, el Kazakhstan, les Filipines, l’Aràbia Saudita i Turquia com els deu pitjors països per als treballadors i treballadores.

Haití, Kenya, Macedònia, Mauritània i l’Estat espanyol van obtenir les pitjors classificacions aquest 2018, amb un augment dels atacs contra els drets dels treballadors.

Les tres tendències mundials sobre els drets dels treballadors identificats en l’índex global dels drets 2018 són la reducció de l’espai democràtic, la influència empresarial il·limitada i la importància d’una legislació laboral potent. Es tracta d’una amenaça global a la democràcia i a la seguretat. Els governs han d’actuar en benefici dels treballadors. És necessari canviar les regles per posar fi a les violacions i frenar la cobdícia corporativa.

Documents adjunts