logo_ugt
Rbla. del Raval 29-35, 08001 - Barcelona
Post Type Selectors

La FeSP-UGT de Catalunya denuncia que el Govern nega el dret a la negociació col·lectiva de les empleades i empleats públics

Ahir, 15 de juny de 2020, va celebrar-se la Mesa de les Empleadess i les Empleats Públics de l’Administració de la Generalitat de Catalunya (MEPAGC), on els representants del Govern de la Generalitat de Catalunya han comunicat als sindicats la seva voluntat de procedir a l’abonament d’una “gratificació de productivitat extraordinària” a una part dels treballadors i treballadores de la Generalitat.
Bàsicament s’ha tractat de disfressar de negociació col·lectiva unes mesures que el Govern ja havia decidit i publicat prèviament als mitjans de comunicació amb tot detall i sobre les quals ja han anunciat que seran aprovades mitjançant decret avui dimarts, 16 de juny de 2020.

La proposta als sindicats va ser presentada després de dues hores de reunió i poc abans de finalitzar-la.

1. Proposen l’abonament de la gratificació de “productivitat extraordinària” als i les professionals sanitaris amb motiu de la pandèmia, i als i les professionals que hagin prestat serveis a centres de serveis socials de caràcter residencial de gent gran, discapacitat intel·lectual i física, amb motiu de la Covid-19.

2. Al personal de serveis bàsics essencials (bombers, mossos d’esquadra, penitenciaris, agents rurals i personal d’emergències CECAT) que hagi prestat serveis de forma presencial i més enllà de la jornada laboral ordinària amb motiu de la Covid-19, amb la realització d’hores extraordinàries, durant el període de l’1 de març al 31 de maig 2020, se li incrementarà la seva compensació econòmica o hores de lliure servei corresponents als serveis extraordinaris realitzats, en un 50%.

3. Per pagar tot això, el Govern diu que li resulta imprescindible deixar sense els fons addicionals de 2019 i 2020 tots els treballadors i treballadores de la Generalitat.

Una vegada més el Govern nega el dret a la negociació col·lectiva i oblida una part de les i els professionals de primera línia.

D’altra banda, des de la FeSP-UGT de Catalunya denunciem que el fet que aquest anunci s’hagi produït després de setmanes de reivindicacions dels i les professionals per demanar el retorn dels drets arrabassats des del 2010, no ens faran desviar la nostra lluita. No confondrem recuperació de drets amb compensacions puntuals, no oblidem la pèrdua de salari, la pèrdua de professionals, l’increment de la pressió assistencial, la pèrdua de drets laborals, les polítiques equivocades, etc.

Els imports establerts i els criteris per a la percepció de la compensació econòmica per l’esforç i la dedicació són injustos, classistes i sectaris i que demostren el menyspreu del Govern envers col·lectius que han estat en primera línia i exposats a la Covid-19.

La UGT considera que aquesta proposta ha de passar per la Taula del Diàleg Social de Catalunya per tal d’abordar el reconeixement d’aquelles treballadores  i treballadors que no tenen la condició d’empleats públics.

Des de la UGT creiem que el millor reconeixement que es pot fer al conjunt de professionals dels serveis públics de Catalunya és destinar, via pressupostos, els recursos necessaris al sistema públic, retornar tots els drets arrabassats en els últims anys, tan retributius (pagues extres, fons d’acció social, dies d’assumptes personals, productivitat, pla de pensions, etc.), com socials, així com prendre mesures a favor de l’ocupació, per l’estabilitat laboral i contra la precarietat dels professionals.

En darrer lloc, el Govern ha informat que a la nòmina del mes de juliol es farà efectiu el pagament del 60% restant de la paga extra de 2013 fruit de la vaga convocada per UGT i CCOO.

Cal recordar que aquesta paga l’estem recuperant gràcies a l’Acord que vam signar UGT i CCOO el desembre de 2018, i que preveu que l’any 2021 ens retornin el 55% de la paga de 2014 i l’any 2022 el 45% restant.

Aquest Acord es va signar en el Comitè de la Vaga General convocada a la Generalitat de Catalunya i és d’aplicació a tota la Generalitat de Catalunya (empreses públiques també).