La teva seguretat abans de res: no et quedis tirat en els teus desplaçaments

Abans d’iniciar un desplaçament tant sigui laboral com privat, és fonamental fer unes tasques de manteniment i revisió del vehicle:

Reviseu els pneumàtics i la suspensió

Hem de comprovar l’estat dels pneumàtics, inclosa la roda de recanvi i el kit reparador de punxades. El dibuix dels pneumàtics ha de tenir un mínim d’1,6 mm de profunditat (encara que els experts aconsellen canviar-los abans, a partir dels 2,5 mm de profunditat), i els laterals i la petjada no ha de tenir talls ni desgastos irregulars. Hem de comprovar que els pneumàtics no tenen cap objecte incrustat, com ara claus, punxes, etc. Abans d’iniciar la ruta també és imprescindible verificar la pressió del pneumàtic en fred, que pot variar depenent de la càrrega del vehicle.

La suspensió del cotxe manté el contacte entre les rodes i l’asfalt. Hem de revisar que estigui en bon estat per evitar que el cotxe cabotegi en frenar o quan hi hagi vent o pluja.

Atenció als frens

És important que un professional de la mecànica comprovi l’estat dels frens, ja que depenent de l’ús del vehicle, del seu pes, del tipus de pastilles i del tipus de conducció, a partir de 25.000 km, caldrà substituir les pastilles, sobretot les davanteres. En conduir no hem de notar cap fricció metàl·lica en trepitjar el pedal. Si n’hi ha, pot ser per desgast de les pastilles o per falta de líquid.

Comproveu el nivell de líquids del vehicle

Hem de revisar els nivells del refrigerant, líquid de frens i direcció, del líquid de l’eixugaparabrisa, l’oli del motor… sempre amb el motor aturat, en fred i en pla.

Nivell d’oli: l’ideal és que estigui prop del màxim però sense arribar-hi. Si cal emplenar-ho és imprescindible que ho fem amb el mateix tipus d’oli que ja hi ha al cotxe. No hem de barrejar mai olis diferents.

Refrigerant: igual que l’oli, no ha d’estar ni per sobre del màxim ni per sota del mínim. Per a emplenar-lo hem de fer-ho amb un líquid refrigerant apropiat.

Líquid de frens: el nivell del líquid de frens no ha de variar. Feu servir només el líquid recomanat pel fabricant i tingueu molta cura de no abocar-lo fora del dipòsit, ja que és molt corrosiu.

El cotxe també té bateria, no només els mòbils…

Hem de comprovar-ne els terminals: que estiguin ben ajustats i sense òxid, que el nivell del líquid sigui l’adequat —si no haurem d’emplenar-ne cada cel·la— i que no hi hagi pèrdues.

Visibilitat: llums i acció…

Els  llums són imprescindibles per a veure-hi i ser vistos en circular. Tant els llums d’enllumenat, com els d’encreuament, els intermitents i els llums d’emergència, han de funcionar correctament, han d’estar nets tant per fora com per dins i en bon estat, i estar regulats en altura quan els vehicles portin càrrega. Hem de revisar les bombetes i el reglatge dels fars. Cal portar bombetes i fusibles de recanvi per si es fonen.

Per ajudar la nostra visibilitat també és important comprovar l’estat de les escombretes de l’eixugaparabrisa i no tenir una sorpresa si ens enxampen les pluges estivals.

Confort en el vehicle

Durant la conducció és important que la temperatura oscil·li entre els 22 i 24 °C, ja que una temperatura fora d’aquest rang augmenta la fatiga del conductor i el seu temps de reacció. És important comprovar la càrrega del gas de l’aire condicionat, les possibles avaries i revisar i canviar el filtre de l’habitacle si és necessari.

Abans d’iniciar el nostre trajecte també és important:

*Comprovar que portem la documentació necessària: permís de conduir, permís de circulació, targeta ITV, assegurança obligatòria, etc., actualitzats i en vigència.

*Assegurar-nos que portem els elements obligatoris: roda de recanvi o kit reparapunxades (i els elements per substituir la roda), els triangles de presenyalització i les armilles reflectores, que hem de portar sempre que necessitem baixar del vehicle per una avaria o per una parada d’emergència.

*Davant de trajectes llargs és aconsellable informar-nos de l’estat de les vies de circulació i de la climatologia de la zona.

*Hem de mirar que sota el capó no falli res, buscar que no hi hagi cables solts, peces en mal estat, pèrdues d’oli o d’altres líquids.

*Hem de comprovar que la càrrega vagi perfectament ajustada en el compartiment requerit, i que res quedi solt, tant en el maleter com en l’habitacle del vehicle.

*Portar aigua per hidratar-nos durant el desplaçament i algun aliment energètic per si ens enxampen les retencions o embussos.

*Portar una petita farmaciola d’urgència pot salvar-nos en cas de dificultat.

Oficina Tècnica de Prevenció de Riscos Laborals de la UGT de Catalunya

Comments are closed.