La UGT de Catalunya calcula que mig milió de persones han tornat avui a la feina

La UGT de Catalunya calcula que avui, 14 d’abril, al voltant de mig milió de treballadors i treballadores han pogut tornar avui a la seva feina presencialment.

Des del nostre sindicat vam estimar que al voltant d’unes 767.528 persones, el 27,5% de la població treballadora, podrien acollir-se al permís retribuït recuperable que va entrar en vigor el 29 de març. A aquesta xifra cal restar aquelles persones que estaven teletreballant; aquelles empreses que no han aplicat el permís i han continuat treballant tot i estar obligades a parar, fet que ja vàrem denunciar; i aquelles persones que han estat incloses en un Expedient de regulació temporal d’ocupació i que avui no havien de tornar a l’activitat presencial (unes 150.000). És a dir, uns 500.000 treballadors i treballadores poden haver reprès avui l’activitat.

La tornada a l’activitat d’avui s’està duent a terme de manera gradual, ja que algunes  empreses no han pogut reprendre l’activitat perquè no disposen de les mesures de protecció col·lectiva i individuals necessàries per garantir la seguretat i la salut dels seus treballadors i treballadores, així com altres que han tornat a l’activitat mitjançant l’aplicació d’un pla de contingència per evitar riscos.
En aquest sentit, des de la UGT de Catalunya hem reiterat la necessitat que la represa de les activitats fins avui suspeses mitjançant el permís retribuït recuperable només es pot donar si es compta amb un pla de contingència que avaluiï els riscos de cada lloc de treball i que posi les mesures de protecció col·lectives i individuals necessàries per evitar riscos per a la salut del personal. Des del nostre sindicat exigim que no es reprengui l’activitat en aquelles empreses que no puguin garantir les mesures de seguretat i salut necessàries.
En aquest sentit, en aquells centres de treball on tenim representació sindical s’ha negociat o s’estan negociant plans específics de contingència o s’estan adaptant els existents per tal que es garanteixin totes les mesures de seguretat i salut. I estem denunciant totes les situacions en les que no s’estiguin garantint les mesures necessàries per evitar riscos. Però ens preocupa molt quina és la situació a les petites empreses on no tenim representació sindical, ja que no sabem si s’estan posant les mesures necessàries a disposició del seu personal. A aquest treballadors i treballadores que vegin vulnerats els seus drets i creguin que s’està posant en risc la seva salut els cridem a posar-se en contacte amb nosaltres per tal de denunciar la situació que pateixen.
Des de la UGT de Catalunya continuarem exigint a les empreses que garanteixin la seguretat i la salut dels treballadors i les treballadores, i que si no estan en disposició de fer-ho que no reprenguin l’activitat exposant els seus treballadors i treballadores. La salut ha d’estar per damunt de tot.
De la mateixa manera seguirem exigint les mesures preventives necessàries per a tots els treballadors i les treballadores del serveis essencials, que no han aturat la seva activitat ni un sol dia des de l’inici de la crisi.