La UGT de Catalunya denuncia que més de mig milió de de catalans afectats per un ERTO no cobraran la prestació d’autur fins al mes de maig

La UGT de Catalunya denuncia que la gran majoria dels treballadors i treballadores afectats per un expedient de regulació temporal d’ocupació no cobraran la prestació per atur avui, 10 d’abril, tal com els corresponia, i que no la percebran fins al dia 2 de maig.

Des de l’inici de l’estat d’alarma el 16 de març i fins al 7 d’abril, a l’Estat s’han reconegut 659.791 prestacions, segons dades del SEPE, però només unes 36.000 han estat tramitades per ser ingressades al mes d’abril.
El nostre sindicat ha demanat que s’agilitzi el pagament de les prestacions perquè totes les treballadores i els treballadors afectats cobrin com més aviat millor. La resposta, però, és que només s’han generat prestacions per a uns 36.000 treballadors i treballadores a tot l’Estat perquè cobressin ja a partir del 3 d’abril, mitjançant l’acord que van signar amb entitats bancàries per a anticipar aquest pagament que s’efectua habitualment el dia 10 de cada mes.

Això significa que la gran majoria de les persones afectades a Catalunya per un ERTO no cobraran la prestació d’atur aquest mes i que hauran d’esperar a fer-ho fins al 2 de maig. Des de l’inici de l’estat d’alarma i fins al 31 de març, a Catalunya hi havia 547.837 persones afectades per ERTO que haurien de cobrar la prestació ara, la gran majoria dels quals no la cobrarà fins al mes vinent. Les persones que hagin treballat fins a quasi final de mes cobrarn la part del salari corresponent per part de l’empresa. Però aquelles persones que estiguin afectades des de l’inici per un ERTO hauran cobrat només la meitat de la nòmina i esperaven l’arribada del dia 10 d’abril per cobrar una prestació de l’atur que no cobraran fins al mes de maig.

Aquest important greuge suposa que milers de famílies es vegin abocades a passar el mes amb la meitat del seu salari, el que en molts casos els obliga a subsistir amb 400 euros escassos de nòmina en el cas dels salaris més baixos, els de les feines precàries, que tornen a ser de nou la baula més vunerable.

Des de la UGT de Catalunya veiem del tot inacceptable que més de mig milió de persones hagin d’esperar un mes per cobrar la prestació d’atur que els pertoca, i per aquest motiu reclamem solucions urgents a una situació que esdevé insostenible per a milers i milers de famílies.

La resposta del SEPE no pot ser que fins al proper més ningú no cobrarà. Exigim que s’estableixin mesures extraordinàries per poder habilitar els permisos i mecanismes necessaris perquè ningú hagi d’esperar al mes següent per cobrar la prestació d’atur que li pertoca per llei.

Tanmateix, reclamem que les prestacions es vagin pagant a mesura que es vagin gesionant fins acabar amb el col·lapse actual.