logo_ugt
Rbla. del Raval 29-35, 08001 - Barcelona

No existeix cap causa que justifiqui el tancament de Nissan

UGT FICA de Catalunya denuncia que la decisió és un error estratègic de l’aliança i treballa per evitar que es faci efectiva la marxa.

Des de la UGT FICA de Catalunya denunciem que l’anunci fet per Nissan dijous passat per la multinacional japonesa de tancar les plantes de Zona Franca, Montcada i Sant Andreu a la Barca, que en principi respon a una reestructuració a nivell mundial, és un error estratègic evident de l’aliança.

Aquesta decisió suposa perdre els únics centres productius que Nissan té a Europa, cosa que faria perdre la capacitat d’expansió de la companyia nipona a Europa, deixant a Renault sola en un mercat molt potent en expansió i debilitant el paper de Nissan dins de l’aliança.

Parlar de compartir sinèrgies vol dir haver de perdre capacitat de produir en els centres propis ni haver de desaparèixer com a marca. Mentre Renault menteix dient que està reestructurant el mercat europeu, manté centres productius en tots els continents, al contrari que Nissan.

No podem oblidar que les reestructuracions dutes a terme i la manca de nous models han fet que estem parlant de tancar el que ha estat el centre més productiu i competitiu de l’aliança Nissan-Renault. Els centres de Catalunya han estat els únics capaços de fabricar qualsevol tipus de model, els primers a fabricar vehicles elèctrics i que han aconseguit fer més curts els espais de llançament dels vehicles.

A més, la inversió necessària perquè els centres productius espanyols tornessin a estar entre els més competitius del sector automobilístic a Europa i al món, com pot ser posar en marxa la fabricació d’un nou cotxe elèctric en les instal·lacions (inversió que no arriba als 300 milions d’euros) és molt inferior als més de 1.000 milions d’euros que costarà el tancament de les plantes. I tot això gràcies als esforços dels treballadors i les treballadores de Nissan que, en moments molt difícils provocats per altres, adaptant-se a les necessitats del moment, han sacrificat les seves condicions salarials i socials.

Des de la federació de la UGT FICA de Catalunya demanem a Nissan que reflexioni i analitzi els riscos que suposa el tancament dels centres de Zona Franca, Montcada i Sant Andreu de la Barca, ja que suposaria no només la pèrdua del mercat europeu i d’un dels centres més productius que té, sinó a més donaria tot el poder a Renault, i ho faria amb un cost elevadíssim.

Per aquesta raó cal un treball conjunt entre sindicats, els diferents governs i la direcció per tornar a Nissan al seu lloc en el sector i en l’aliança, com a referent de la fabricació de vehicles i com a referent de polítiques socials amb els seus treballadors i treballadores a Europa.

Exigim al Govern que aprovi com més aviat millor el pla de suport al sector de l’automòbil anunciat ahir i que sigui una aposta clara i valenta per al sector, a l’alçada del que estan fent els altres països europeus. Un sector que suposa el 10% del PIB estatal i que dona gran beneficis al conjunt del territori espanyol.

L’anunci del tancament de Nissan no és el final per als i les 25.000 treballadors i treballadores que poden veure’s afectats pel tancament de les plantes productives. Queda encara molt per parlar i moltes reivindicacions a fer. No podem permetre que els sacrificis i les lluites dels treballadors i les treballadores de Nissan i de les més de 500 empreses auxiliars que depenen de Nissan no hagi servit per a res. I cal deixar clar a les multinacionals del nostre país que no poden anar-se’n quan vulguin després de cobrar durant anys milions en ajudes públiques.

La UGT FICA de Catalunya, juntament amb els treballadors i les treballadores, no permetrem que ningú desballesti les fàbriques per endur-se’n la maquinària i no pararem d’exigir al carrer i allà on calgui un futur industrial per als més de 25.000 treballadors i treballadores de Nissan i els seus proveïdors.