Skip to main content Scroll Top
logo_ugt
Rbla. del Raval 29-35, 08001 - Barcelona
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

AMIC-UGT reclama més recursos després de tramitar més de 1.700 expedients de regularització extraordinària

L’AMIC-UGT ha presentat, aquest matí en una roda de premsa, el balanç de la campanya Regularitza’t, impulsada per donar suport a les persones que s’han acollit al procés de regularització extraordinària previst pel Reial decret 316/2026.

Durant la roda de premsa, la directora d’AMIC, Mariana Isla, i la presidenta d’AMIC-UGT, Eva Gajardo, han presentat les principals dades de la campanya, han denunciat les dificultats detectades durant el procés i han reclamat una resposta institucional urgent per garantir que la regularització arribi a bon port.

Entre el 26 de febrer i el 30 de juny, AMIC-UGT ha atès gratuïtament 8.414 persones i ha presentat 1.730 expedients de regularització. D’aquests, 592 ja han estat admesos a tràmit, fet que permet a les persones afectades viure i treballar legalment mentre es resol la seva sol·licitud, i ja s’han notificat les primeres 16 resolucions favorables.

Eva Gajardo ha destacat que aquestes xifres són el resultat d’una resposta construïda íntegrament amb recursos propis, sense suport institucional, davant un procés que ha superat totes les previsions inicials. «Darrere de cada expedient hi ha setmanes de treball jurídic i administratiu, però sobretot hi ha una persona que vol sortir de la irregularitat, treballar amb drets i viure sense por», ha afirmat.

Tal com ha exposat Mariana Isla, i pel que demostren les dades presentades, el 52,5% de les persones ateses són dones, una realitat que, segons AMIC-UGT, reflecteix la feminització de la precarietat en sectors com el treball domèstic i de les cures. A més, gairebé una de cada tres sol·licituds s’ha tramitat en unitat familiar i els menors representen el 19% de les persones incloses en els expedients.

Pel que fa a l’origen de les persones ateses, la principal nacionalitat és la colombiana, seguida de la peruana, l’hondurenya, la veneçolana i la marroquina. Territorialment, gairebé set de cada deu resideixen fora de la ciutat de Barcelona, una dada que, segons l’entitat, confirma que la regularització és una realitat estesa arreu del territori i que justifica l’aposta per un model d’atenció telemàtica.

AMIC-UGT ha alertat que les principals dificultats del procés no han estat provocades per les persones sol·licitants, sinó pel funcionament de les administracions. Entre les incidències denunciades destaquen la incorporació inesperada de l’informe de vulnerabilitat, que va col·lapsar serveis socials, ajuntaments i entitats col·laboradores; la manca de coordinació entre administracions; els terminis insuficients per obtenir documentació consular, i la lentitud en les admissions a tràmit.

L’entitat també ha advertit que el principal coll d’ampolla es produirà ara en l’obtenció de cita per a la presa d’empremtes i l’expedició de la Targeta d’Identitat d’Estranger (TIE). Segons ha denunciat, la manca de cites disponibles està afavorint un mercat il·legal de revenda que arriba als 150 euros per una gestió que és gratuïta.

Per aquest motiu, AMIC-UGT reclama que sigui l’Administració qui assigni automàticament la cita policial un cop resolt favorablement l’expedient.

De fent, durant la roda de premsa, l’entitat ha presentat un conjunt de mesures per garantir l’èxit del procés de regularització. Entre les principals demandes hi ha campanyes públiques d’informació sobre drets laborals i obligacions administratives; flexibilitzar els terminis per aportar documentació consular; reforçar els serveis públics d’ocupació; impulsar una campanya antifrau dirigida a les persones migrades i establir una línia de suport econòmic per a les entitats que han assumit l’atenció ciutadana amb recursos propis.

Eva Gajardo ha reivindicat la necessitat de combatre els discursos estigmatitzadors sobre la immigració amb dades i fets. Ha recordat que totes les persones regularitzades han hagut de complir requisits legals estrictes i que la regularització beneficia el conjunt de la societat: «Quan les persones es regularitzen, guanya l’economia, guanyen els serveis públics, guanya la igualtat i guanyen també les famílies que ja formen part dels nostres barris i de la nostra comunitat», ha assenyalat.

Podeu consultar l’informe elaborat per l’associació AMIC-UGT en aquest enllaç.

Entrades relacionades

UGT Catalunya
Resum de privacitat

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible.

La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

Podeu consultar la nostra politica de privacitat a política de privacitat

Més informació sobre la nostra política de cookies