logo_ugt
Rbla. del Raval 29-35, 08001 - Barcelona

Dia Internacional per a la Despenalització de l’Avortament 28 de setembre

El proper dimecres dia 28 de setembre es commemora el Dia Internacional per la Despenalització de l’Avortament, on es reclama als governs que descriminalitzin l’avortament i proporcionin serveis de salut sexual i reproductiva legals, segurs i assequibles. La criminalització de l’avortament infringeix la dignitat i la integritat física de les dones, especialment per a moltes dones en situacions vulnerables. L’avortament segur disminueix el risc de complicacions i de mortalitat.
Com ja us vàrem informar, el passat 30 d’agost el Consell de Ministres va aprovar la remissió a les Corts del Projecte de Llei Orgànica per la que es modifica la Llei Orgànica 2/2010, de 3 de març, de Salut Sexual i Reproductiva i de la Interrupció Voluntària de l’Embaràs.
Volem destacar que aquesta reforma de la Llei afectarà entre d’altres coses a:
Interrupció voluntària de l’embaràs i anticoncepció:
La nova llei garanteix l’accés efectiu a la interrupció voluntària de l’embaràs en la xarxa pública.
Les dones que ho decideixin podran sotmetre’s a aquesta intervenció en el centre hospitalari públic més proper al seu domicili i tindran dret a una incapacitat temporal mentre duri la seva recuperació.
Les dones de 16 i 17 anys i les dones amb discapacitat podran decidir sobre del seu embaràs i desapareixen, per a tots els casos, les exigències actuals d’informació prèvia i tres dies de reflexió.
La píndola del dia després es dispensarà de forma gratuïta en els centres de salut i haurà d’estar disponible de forma obligatòria en totes les farmàcies.
Per la seva banda, els mètodes anticonceptius es distribuiran sense cost en instituts, centres penitenciaris i centres associats als serveis socials, es prioritzaran els de última generació i es promocionarà la coresponsabilitat.
Drets reproductius i sexuals de les dones:
La llei també atent als drets de les dones que decideixen ser mares. A més d’establir mesures d’acompanyament en l’embaràs i de promoure bones pràctiques gineco-obstètriques i el part respectat, s’ha creat un nou permís des de la setmana 39 de gestació que no restarà temps al de maternitat.
Així mateix, es recull la regulació de la incapacitat temporal pagada íntegrament per l’Estat per a regles doloroses o incapacitants i es dispensaran gratis productes d’higiene menstrual en centres educatius, penitenciaris i socials per a combatre la pobresa menstrual irregular.
A més, la norma reconeix com violències contra les dones la explotació reproductiva, l’avortament i l’embaràs forçat, i la esterilització i anticoncepció forçoses, en consonància amb el Conveni d’Istanbul.
Educació sexual:
Amb l’entrada en vigor de la llei l’educació sexual serà obligatòria en totes les etapes educatives.
També us informem que la Unió General de Treballadores i Treballadors de Catalunya, com a membre del Consell Nacional de les Dones de Catalunya, es va adherir al manifest Aturem l’ofensiva transnacional contra el Dret a l’Avortament de la Campanya pel Dret a l’Avortament Lliure i Gratuït. Us fem saber que s’ha convocat una mobilització a Barcelona, prevista pel 28 de setembre, a les 7 de la tarda, començarà a la plaça de la Catedral i finalitzarà a la plaça Sant Jaume.
En aquest enllaç podeu veure el manifest: https://dretalpropicos.wordpress.com/
I en el següent enllaç podeu veure la imatge de la mobilització.
Exigim l’avortament lliure, gratuït, feminista, segur i dintre del sistema públic de salut per a totes les dones, sense excepcions, a Catalunya i arreu!