Informe: “Un any de la reforma laboral: el seu impacte en el mercat laboral català”

Un any després de l’aprovació de la reforma laboral, podem afirmar que el nostre mercat de treball ha canviat de manera substancial i que els principals objectius de la reforma d’acabar amb la contractació temporal fraudulenta, posar al centre el contracte indefinit i retornar l’equilibri a la negociació col·lectiva s’estan començant a assolir.

Des de la UGT de Catalunya analitzem la reforma laboral en l’informe “Un any de la reforma laboral: el seu impacte en el mercat laboral català”, que podeu descarregar aquí.

A l’informe es situen les 20 fites de la reforma laboral i les propostes i reivindicacions que resten pendents per a continuar avançant en la creació d’ocupació digna i amb drets.

De les dades analitzades es destaca:

• L’any 2022 es dispara la contractació indefinida i es desploma la contractació temporal, així, la contractació indefinida representa el 41,36% del total dels contractes signats el 2022, quan abans de la reforma laboral representaven el 15,09% (2021) o el 13,36% (2019).
  • Per la seva part, la contractació temporal cau fins al 58,64% quan en el 2021 representava el 84,91% i en el 2019 el 86,10% del total de la contractació anual.
  • La contractació indefinida es dispara un 262,85% entre els treballadors i treballadores més joves (+221.497 contractes), mentre que en les persones treballadores de més edat l’increment ha estat del 164,23% (+174.394 contractes).
  • En les dones, la contractació indefinida representa el 39,1% del total, davant el 14,5% i el 12,8% del 2021 i el 2019 respectivament.
  • L’any 2022, el 82,8% de la població ocupada assalariada té un contracte indefinit i la taxa de temporalitat se situa en el 17,2%, mentre que el 2021 estava en el 20,5% i el 2019 en el 21,6%.
  • Es redueix la parcialitat: se signen menys contractes parcials, decreix la taxa de parcialitat en la població ocupada assalariada i disminueix la parcialitat en les persones afiliades a la seguretat social
  • S’incrementa la utilització del contracte fix-discontinu, les persones ocupades amb aquest tipus de contracte només representen el 5,7% del total de les ocupades amb contracte indefinit. La contractació fixa-discontínua substitueix la temporal, NO la indefinida ordinària.
  • S’ha assolit la taxa d’atur (general, d’homes, dones i menors de 25 anys) i el nombre de persones en situació de desocupació més baixes des del 2008.
  • Durant l’any 2022 s’ha assolit el rècord en persones cotitzants a la seguretat social, tant en homes com en dones, amb les dades més altes de la sèrie històrica: 3.650.528 persones afiliades (1.937.775 homes i 1.717.727 dones ).
  • Es creen 103.100 llocs de treball indefinits als serveis, 39.700 a la indústria, 14.100 a la construcció i 4.800 a l’agricultura .
  • En relació amb les llars catalanes, la reforma laboral també ha tingut efecte en la seva composició. En aquest sentit, entre el 2021 i el 2022 s’ha reduït en 16.400 llars el nombre d’habitatges familiars amb totes les persones actives desocupades (-12,09%).
  • Els salaris pugen perquè el conveni col·lectiu de sector torna a ser el referent en matèria retributiva.
  • S’atura la precarització de les condicions de treball de les treballadores i treballadors de les empreses multiservei començant a fer-se efectiva la premissa “A igual treball, igual salari”
  • Retorna a les treballadores i treballadors, la seguretat de mantenir les seves condicions laborals i els nivells retributius establerts en el conveni vençut (la ultraactivitat dels convenis col·lectius).
  • Augmenta la flexibilitat interna en detriment de la flexibilitat externa.

Al llarg de l’informe es demostra que la reforma laboral ha suposat un important avenç, hi ha més ocupació i de més qualitat però, ara bé, cal continuar avançant en les reformes en el si del Diàleg Social per corregir els mals que encara pateix el nostre mercat de treball, començant per un acord salarial que acabi amb la vulnerabilitat de milers de treballadors i treballadores que no arriben a final de mes.

Encara queda molta feina al davant i per aquest motiu, caldrà continuar avançant en el marc del Diàleg Social per a consolidar plenament una ocupació amb drets i de qualitat al nostre país.

Podeu veure el vídeo complet de la jornada aquí.