La Setmana Europea de la Prevenció de Residus (EWWR) és una iniciativa que va néixer amb el suport del programa LIFE de la Comissió Europea, que promou dins i fora d’Europa, accions de sensibilització sobre la gestió de residus i dels recursos i que aquest any se celebra del 18 al 26 de novembre.
La campanya d’enguany de la EWWR donarà a conèixer el fort impacte ambiental dels envasos -Packaging- amb objectius com aportar estratègies de reducció de residus i la política de la Unió Europea i dels seus estats membres en aquesta matèria, fomentar accions sostenibles per reduir els residus, fer públic les tasques dutes a terme pels diversos actors mitjançant exemples concrets de reducció de residus i sobretot, fer un canvi del comportament quotidià, en el consum i la producció per evitar la generació de residus.
A la UE es generen més de 2.200 milions de tones de residus a l’any. La UE ha fixat un objectiu del 60% de reutilització i reciclatge de residus municipals per a 2030, que ja ha estat aconseguit o superat per Alemanya, Bulgària, Àustria i Eslovènia. Dades del Parlament Europeu https://www.europarl.europa.eu/news/en
Per assolir una transició ecològica real i justa, que no deixi ningú enrere, és necessari un canvi en els patrons de consum i producció, un canvi que va més enllà de l’acció climàtica. Un nou model d’economia que passa necessàriament pel canvi de model productiu a les empreses, amb la finalitat de millorar l’ús dels recursos naturals i altres materials, i optimitzar els processos per fer-los més sostenibles, per avançar en la reducció dels residus per arribar a l’objectiu de residu zero en els processos productius.
Governs, administracions, organismes, empreses i persones treballadores, i tota la ciutadania, ens hem d’implicar i hem d’actuar de manera conjunta i coordinada per assolir un desenvolupament sostenible, mantenint un bon equilibri entre els pilars ambientals, socials i econòmics.
Des de la UGT de Catalunya apostem per la prevenció dels residus a les administracions i a les empreses i a totes les activitats laborals i reclamem la participació efectiva de les persones treballadores en els temes mediambientals a les empreses i sobretot, en els temes de la generació i gestió dels residus.
Des de la UGT de Catalunya demanem:
- Optimitzar els processos de fabricació per combatre contra els residus invisibles – aquells residus que es generen durant el procés de fabricació dels productes- que no es poden reciclar i acaben en abocadors i incineradores.
- Una producció i un consum sostenibles, amb productes amb una vida útil més llarga, més fàcils de reparar i reciclar.
- A les empreses a integrar els criteris d’ecodisseny en l’oferta i la demanda de productes i serveis.
- Evitar l’excés de l’envasat i millorar la recollida selectiva pot reduir fortament el fenomen dels residus abandonats en espais naturals – especialment al marí- i augmentar la qualitat del material a reciclar.
- Cercar alternatives per a l’ús d’embalatges innovadors, més ecològics, reciclables i biodegradables, respectuosos amb el medi ambient i amb responsabilitat social corporativa.
- Treballar en I+D i en el desenvolupament i ús de matèries primeres sostenibles (reciclades, biodegradables, compostables, etc.) per als embalatges i els envasos ecològics.
- Generar nous hàbits de consum, formació i informació de les persones per arrelar uns costums de consum més sostenibles entre la ciutadania i les empreses i organitzacions.
Més Informació: https://residus.gencat.cat/ca/ambits_dactuacio/prevencio/setmana_europea/















