logo_ugt
Rbla. del Raval 29-35, 08001 - Barcelona
Post Type Selectors

Exigim el compliment dels acords i el calendari de retorn de les pagues extres a la Generalitat

La UGT de Catalunya espera que la reunió de demà, 31 d’octubre, de la Mesa dels Empleats de l’Administració de la Generalitat de Catalunya serveixi per acordar el calendari efectiu del retorn dels drets sostrets als empleats i empleades al llarg dels anys de la crisi i d’aquesta manera donar compliment a l’acord de MEPAGC de juliol de 2017 (com a mínim, el retorn del 10% de l’extra de 2013 aquest any) i a les resolucions parlamentaries que insten el Govern de Catalunya en aquest sentit.

Tot i això, fins avui, els senyals que s’envien des del Govern de Catalunya no han anat en aquesta direcció.

D’ençà de la primera reunió de la MEPAGC amb l’actual conseller de Polítiques Digitals i Administració el passat mes de juliol, hem pogut constatar una actuació erràtica per part dels membres del Govern.

El conseller de Polítiques Digitals i Administració i el conseller d’Economia i Hisenda sembla que actuen de forma descoordinada. El primer es reuneix amb la ministra d’Administracions Territorials per demanar flexibilitzar el sostre de despesa, matèria que semblaria competència de la conselleria d’Economia i Hisenda; i el segon no assisteix a les reunions del Consejo de Politica Fiscal y Financiera, que és on es prenen les decisions sobre el sostre de despesa.

D’altra banda, l’equip de Funció Pública de la Generalitat de Catalunya sembla que encara no ha paït el canvi de cicle i resta en mode “retallada”, incapaç de fer cap proposta que suposi el retorn de les retallades o millori les condicions laborals dels empleats de la Generalitat -més enllà de les que no ha tingut més remei que acordar perquè venien imposades per la Llei de Pressupostos de l’Estat.

En aquesta línia de manca de voluntat negociadora estarien la impossibilitat d’acord en mesures com la creació d’una borsa d’hores per acumular fins al 5% de la jornada anual (mesura que no suposa cap cost econòmic) o augmentar el permís de paternitat, qüestions negociades i ja acordades en l’àmbit de l’Administració General de l’Estat.

Pel que sembla, Funció Pública no veu de bon grat les resolucions parlamentaries i vol plantejar una mena de “jocs de la fam” entre empleats públics per tal de calendaritzar el retorn de tot el que han sostret amb les seves decisions.

Res a veure amb el que diu la Resolució 90/XII del Parlament de Catalunya, sobre l’orientació política general del Govern (pàgina 10).

Des de la UGT de Catalunya fa temps que hem quantificat l’estalvi que ha suposat en els comptes de la Generalitat les retallades imposades als seus empleats i empleades: aquest estalvi és equivalent als costos salarials durant un any de tots els treballadors i treballadores de la Generalitat. Per dir-ho ras i curt: la Generalitat ha disposat de mà d’obra gratis durant un any o, si es prefereix, els empleats de la Generalitat han treballat sense sou un any.

Des del nostre sindicat sabem que algunes mesures serà difícil reparar-les, com la ignominiosa reducció salarial del 15% al personal interí, però no estem disposats a que el “préstec” sense interessos vagi més enllà del que estipula el mandat parlamentari, és a dir el 2020.

Si el Govern segueix paralitzant el retorn adduint problemes econòmics o de finançament, potser ha arribat l’hora de demanar una auditoria comptable per tal que es conegui amb exactitud on han anat a parar tots els diners que s’han estalviat amb les retallades a que han sotmès als seus empleats.

En cas que l’Administració, a la reunió de la MEPAGC de demà, no faci propostes que siguin acceptables, des de la UGT de Catalunya iniciarem accions i mobilitzacions sense descartar cap mesura, fins i tot la vaga a l’Administració de la Generalitat de Catalunya.