logo_ugt
Rbla. del Raval 29-35, 08001 - Barcelona

Iniciativa per una llei que garanteixi el dret a un habitatge digne i adequat

Davant l’anunci pel Govern de la presentació imminent d’una Llei pel dret a l’habitatge estatal, diverses entitats hem presentat avui un manifest per llançar una campanya estatal de mobilització ciutadana i aconseguir que la Llei pel dret a l’habitatge inclogui una sèrie de demandes que tenen l’objectiu d’aconseguir que aquesta Llei garanteixi d’una vegada i de manera efectiva el dret a l’habitatge per a tota la ciutadania.

Per a la UGT, avui dia l’habitatge s’ha convertit en un dels elements fonamentals per als treballadors i treballadores del nostre país. Té tanta importància per a la seva disponibilitat de renda, com negociar bé el seu conveni col·lectiu. Per això cal propiciar que es prenguin mesures i s’adoptin polítiques per a tenir un habitatge digne en unes condicions compatibles amb el seu salari. Així l’augment de la precarietat i els baixos salaris suposa que en alguns casos s’hagi de destinar fins al 60-70% del salari al pagament d’una solució residencial, i que en, molts altres casos, ni tan sols poden pagar-se un habitatge.

La crisi ha agreujat el problema de l’habitatge a Catalunya i a Espanya per als treballadors i treballadores en els últims anys, i més després de la reforma laboral. Ara, la crisi sanitària de la COVID-19 ha mostrat, més que mai, que l’habitatge és el suport per al desenvolupament d’altres drets humans fonamentals com la dignitat, la intimitat, el desenvolupament personal o la seguretat.

El problema de l’habitatge ha estat denunciat per tota mena d’organitzacions i pel relator de Nacions Unides. Aquesta vegada trobarem una alternativa real a quantitat de sectors socials que necessiten superar l’emergència residencial: des de les persones sense llar fins a la joventut que no pot formar-ho, passant per més del milió de llars que han estat desnonats dels seus habitatges per no poder pagar la hipoteca, la renda de lloguer o no tenir títol i per l’enorme quantitat de famílies que no poden fer front ara al pagament del lloguer.

Les entitats que signem aquest Manifest no volem desaprofitar l’oportunitat que tenim al davant amb l’elaboració de la primera llei estatal en matèria d’habitatge i aconseguir un avanç històric en la cobertura d’aquest dret fonamental.

Aquí podeu llegir el manifest.