La UGT de Catalunya reclama que es convoqui urgentment el Comitè de Seguiment de la Renda Mínima d’Inserció

dependenciaAquest organisme, que s’ha de reunir trimestralment per valorar les actuacions relacionades amb la renda mínima d’inserció, no es reuneix des del 4 de març del 2014

La UGT de Catalunya ha reclamat per carta al conseller d’Empresa i Ocupació de la Generalitat, Felip Puig, que convoqui urgentment el comitè de seguiment de la renda mínima d’inserció, que no es reuneix des del 4 de març del 2014, tot i que s’hauria de convocar trimestralment per valorar les actuacions relacionades amb aquesta prestació.

Els membres del comitè no estem sent informats de les actuacions que el Departament d’Empresa i Ocupació ha realitzat durant aquest període ni de les que ha programat realitzar amb el pressupost anunciat per al Programa de la Renda Mínima d’Inserció (PIRMI).

El PIRMI té pressupostat inicialment per al 2015 la mateixa partida que l’any passat, 173 milions d’euros, però amb la que es preveu cobrir 2.500 expedients més -hem conegut a través dels mitjans de comunicació l’increment en 12 milions d’euros del pressupost a darrera hora. Des del nostre sindicat no entenem com amb aquest pressupost la Generalitat pensa arribar a més persones i volem que ens ho expliqui, com també tota la gestió social i econòmica del programa de l’exercici anterior. Però tampoc entenem com el Govern de la Generalitat no dota aquest programa de més importància, ja que tan sols representa el 0,53% del seu pressupost total.

Des del 2010 el Govern de la Generalitat, per raons econòmiques, ha retallat el nombre de famílies perceptores del PIRMI, negant la prestació a moltes persones que s’han quedat a l’atur i que no perceben cap mena d’ajut ni subsidi. De fet, des del 2011 s’han suspès 49.502 expedients mentre només s’han obert 26.816 expedients, ja que la tònica del govern actual ha estat la de denegar l’accés a la PIRMI a persones d’origen estranger i a persones que han perdut la feina i han esgotat la protecció per desocupació, de fer fora del programa a aquelles persones que porten més de 60 mesos perceben la prestació i amb molt poques possibilitats de trobar una feina, i de limitar econòmicament el programa amb una reducció de la prestació en quantia i temps de percepció, restringint-lo a la disponibilitat pressupostària i disposant el seu accés a un silenci administratiu negatiu.

Des de la UGT de Catalunya entenem que no es pot perdre més el temps davant de la situació de desprotecció de tantes famílies catalanes i que el PIRMI ha de ser una qüestió prioritària de l’agenda política catalana. L’executiu català ha d’assumir la seva responsabilitat, deixar de sobreestimar la capacitat del mercat català de crear ocupació i donar resposta a tots els interrogants que ens genera la gestió d’aquest programa.