La UGT denuncia que els menors tutelats a centres de la DGAIA es troben doblement desemparats, per la mala gestió d’entitats i fundacions purament mercantilistes

logo-gencat-dgaiaEn alguns d’aquests centres els infants no fan activitats lúdiques si no són gratuïtes, el menjar és de baixa qualitat i s’arriba a utilitzar diners procedents del Banc d’Aliments, la roba és de segona mà i els menors amb greus discapacitats físiques o psíquiques no reben l’atenció individual necessària.

Des de la Secretaria d’Acció Social de la Federació d’Empleats i Empleades dels Serveis Públics (FeSP) de la UGT de Catalunya considerem que des de la Direcció General d’Atenció a la Infància i a l’Adolescència (DGAIA) no s’està actuant amb responsabilitat en un sector d’especial sensibilitat. S’està permetent que els nens i adolescents tutelats en centres de menors estiguin patint les conseqüències de males gestions d’entitats purament mercantilistes, mal anomenades fundacions o entitats socials. Segons el centre al que els toqui anar per la “loteria” d’assignació de places, infants i adolescents poden quedar doblement desemparats.

Com ja hem denunciat des de la nostra organització davant el mateix director de la DGAIA i el Síndic de Greuges, hi ha entitats que, amb diners públics, tenen com a principal objectiu el lucre. Tracten d’obtenir el màxim benefici econòmic de la gestió dels seus centres. Aquesta situació està produint un desemparament en aquests nois i noies en situació d’especial vulnerabilitat que es tradueix en:

• Mengen i sopen diàriament càtering de baixa qualitat. I en alguns casos també arriben a utilitzar dinar de donacions del Banc d’Aliments o Creu Roja.
  • No fan activitats extraescolars si no són gratuïtes.
  • No solen realitzar activitats lúdiques de cap de setmana o període de vacances que impliquin cost econòmic.
  • La roba que se’ls atorga és de baixa qualitat o fins i tot de segona mà.
  • Els nois i noies en situacions encara més especials, és a dir, amb greus discapacitats físiques o psíquiques, no reben l’atenció individual ni disposen dels mitjans materials o mecànics que necessiten. Principalment no es disposa del personal de reforç per a ells (en aquest cas també té responsabilitat compartida amb les entitats la pròpia DGAIA, doncs les retallades econòmiques han estat l’excusa ideal per retirar aquestes mesures).

Recordem també que algunes d’aquestes fundacions o entitats són membres de la Federació d’Entitats d’Atenció i d’Educació a la Infància i a l’Adolescència (FEDAIA) i interlocutores del nostre sector amb la DGAIA i estan representades dins de la patronal “La Confederació” en la negociació del Conveni Col·lectiu d’Acció Social amb Infants, Joves i famílies en situació de risc, el qual incompleixen actualment, de la mateixa manera que la ràtio educador/infant. Aquesta situació de precarietat laboral està produint una alta rotació de professionals que afecta la qualitat del servei i els vincles educatius amb els nens i adolescents que resideixen en els centres.

Des de la UGT de Catalunya considerem que la Direcció General de la DGAIA no està actuant amb responsabilitat com a administració encarregada de vetllar i protegir aquests nens i nenes en situació d’especial vulnerabilitat i que, sent com és coneixedora d’alguns d’aquests fets, ja que li han estat comunicats pel nostre sindicat, no està actuant en conseqüència.

Per tot això sol·licitem i exigim a la Direcció General de la DGAIA que es marqui com a prioritat el seguiment i la vigilància d’aquestes fundacions amb ànim de lucre.