Reivindicacions de la UGT de Catalunya davant la celebració del Dia Mundial de la Presa de Consciència de l’Abús i el Maltractament envers les Persones Grans

Demà dissabte 15 de juny se celebra el Dia Mundial de la Presa de Consciència de l’Abús i el Maltractament envers les Persones Grans, per aquest motiu, la UGT de Catalunya ens unim a aquesta celebració per donar visibilitat a aquesta realitat que roman oculta i que afavoreix la vulnerabilitat de les persones grans. Segons l’Enquesta de Seguretat Pública de Catalunya, en l’edició especial sobre la gent gran, 5 de cada 10 casos de maltractaments no es denuncia ni s’informen a cap servei. Els principals motius que dificulten la denúncia són la por a les represàlies, la vergonya i el sentiment de  culpa, la situació de dependència, i el vincle emocional amb qui maltracta.

Des de la UGT de Catalunya també volem recalcar l’impacte de gènere en els maltractaments a la gent gran: el 60% de les víctimes d’aquest col·lectiu són dones, mentre que els agressors són majoritàriament, el 72,5%, homes.

L’envelliment de la població i l’afectació dels maltractaments en la salut i els drets d’un gran nombre de persones ens ha de fer considerar l’abús envers les persones grans com un dels problemes socials que hem d’abordar amb més urgència. A més, la manca d’informació que moltes persones grans tenen sobre els seus drets i recursos, l’aïllament social i, a vegades, la manca d’autonomia de les persones grans, reclama una atenció més intensa per part de tots. Per tot plegat, la UGT de Catalunya vol aprofitar aquest dia per reclamar a les administracions públiques mesures per garantir el bon tracte i respecte a les persones grans i que aquestes puguin exercir els seus drets, en especial pel que fa referència al desplegament de la Llei de la Dependència. En aquest sentit, hem de denunciar que:

• El 2018, hi havia a Catalunya 74.432 persones en situació de dependència a l’espera de rebre una prestació o servei.
  • Catalunya és la comunitat autònoma amb el percentatge més elevat de persones amb dret a prestació, però que encara no en reben cap (un 32,3%, quan la mitjana estatal és del 19,1%).
  • Des de la creació del sistema d’atenció a la dependència, a Catalunya, 55.444 sol·licituds no s’han pogut valorar per caducitat, desistiments i defuncions; el 8% del total de sol·licituds rebudes.
  • De la mateixa manera, 138.184 sol·licituds no s’han pogut dur a terme pels mateixos motius; el 22,6% del total de les sol·licituds valorades.

El passat 14 de maig la UGT de Catalunya amb CCOO, el Col·legi Oficial de Treball Social i el Col·legi d’Educadores i Educadors Socials vam presentar la Plataforma en Defensa del Dret a l’Atenció a les Persones amb Dependència que té l’objectiu d’aconseguir que es compleixi la Llei d’autonomia personal i atenció a la dependència i la Llei de serveis socials, millorant les condicions laborals de les persones que treballen en aquest sector i assegurant l’atenció de qualitat a les persones que estan en situació de dependència.

En aquest enllaç us podeu descarregar el manifest de la Plataforma en defensa del dret a l’atenció de les persones dependents.

En  conseqüència, la UGT de Catalunya reclamem que s’impulsi la Llei catalana de l’autonomia personal amb una millora substancial en el finançament del sistema d’atenció a la dependència, i amb la suficiència econòmica que necessiti per poder garantir el benestar de les persones que hi accedeixen. La nostra organització lluita per què s’impulsi un sistema que garanteixi serveis i prestacions universals, públics i de qualitat, i entenem que no arribarem a aquest model si no s’estableixen garanties suficients en les condicions salarials, laborals i d’ocupació que sostinguin el sistema d’atenció a la dependència.

I en paral·lel, la nostra organització instem el govern a treballar conjuntament amb els agents socials per crear la Llei de la gent gran, tal com el 2016 es va aprovar la Moció 46/XI del Parlament de Catalunya, sobre les polítiques per a la gent gran, on es reconegui el paper de la gent gran en la societat, es combati els prejudicis i les discriminacions per raó d’edat i es protegeixin els drets de les persones grans.