18 de desembre dia internacional del migrant

inmigrantes_naufragio_UGT_mediterraneoDavant la commemoració del Dia Internacional del Migrant, 18 de desembre, des de l’associació d’Ajuda Mútua d’Immigrants a Catalunya (AMIC-UGT) reivindiquem un canvi de les polítiques de migració i asil de la UE i dels seus Estats membres i, exigim aturar la violació dels drets de les persones migrants i refugiades i el genocidi de qui no arriba al seu destí.

Durant l’última dècada, es calcula que més 30.000 persones han perdut la seva vida en el mar Mediterráneo. Més de 65 milions de persones es trobaven desplaçades dels seus llars a finals de 2015,  degut al conflicte bèl·lic i a la persecució. La catàstrofe bèl·lica en Síria, guerres que han explotat en els últims cinc anys en el Sud de Sudan, Iemen, Burundi, Ucraïna i la República Centreafricana, la violència e inseguretat en alguns països d’Amèrica central, són algunes de les principals causes d’aquest desplaçament forçat.

I la xifra de migrants internacionals ha arribat a un nivell històric: més de 240 milions d’immigrants viuen en un país diferent al que van néixer, segons dades de Nacions Unides.

A les fronteres d’Espanya milers de persones han patit intentant travessar, amb risc per la pròpia seva vida i moguts per la necessitat, tanques perilloses i invencibles, o creuant el mar en “pateras” la frontera que separa Àfrica d’Europa. I les persones que aconsegueixen creuar aquesta, es troben amb una ordre d’expulsió o sense més, són expulsats “en calent”. Moltes altres, es troben en l’irregularitat i la marginació social.

A la vegada que això passa davant els nostres ulls, no és menys significatiu que moltes persones d’origen estranger que van arribar sovint per mitjans d’entrada legals i que  des de fa anys formen part de la nostra societat, ara es trobin amb la lamentable situació “d’irregularitat sobrevinguda” per no poder cobrir els requisits (principalment econòmics) que demana la normativa d’estrangeria per poder renovar-la.

Per tot això, ara més que mai i especialment en aquesta data commemorativa, cal demanar la protecció d’aquestes persones independentment de la seva condició de regularitat al nostre país. Demanem mesures flexibles d’estrangeria que garantissin una vida digna i la integració social i laboral de la població migrant.

Al Govern central, la ratificació del Convenis Internacionals de protecció de drets dels treballadors migrants i les seves famílies. Així com la celeritat de l’Administració espanyola en la gestió d’expedients d’asil.

Exigim al Estats membres de la Unió Europea el compliment de la seva responsabilitat i obligacions en l’acollida de persones refugiades. Que habilitin vies legals i segures per a que les persones que demanen protecció no tinguin que arriscar  la seva vida en rutes perilloses i costoses per a les persones refugiades.

És necessari un canvi de les polítiques de migració i asil que posi en el centre a les persones i als seus drets.