Dos anys de la renda garantida de ciutadania

Aquest 15 de setembre, quan es compleixen dos anys de la posada en marxa de la Renda Garantida de Ciutadania, s’incrementaran les quanties econòmiques en funció dels membres de la unitat familiar. A continuació podeu veure els imports de la RGC corresponents a la tercera fase d’implementació progressiva, que finalitzarà el dia 1 d’abril de 2020 amb l’equiparació definitiva al 100% de l’IRSC. Aquests canvis s’aplicaran en la nòmina de setembre i inclourà la pujada dels 15 dies corresponents al mes.

Segons dades del Departament de Treball, Afer Socials i Famílies, actualment hi ha 79.501 expedients de la RGC, dels quals 31.356 són expedients de persones activables laboralment, 5.226 expedients més que fa dos anys.

D’aquests 31.356 expedients, el 96% han demanat la prestació complementària d’activació i inserció, més de 30.000 persones, però només s’han realitzat 17.015 sessions d’inici de pla d’inserció i només 5.401 persones han participat en  mesures actives d’inserció. Això significa que unes 13.000 persones resten a l’espera d’iniciar el seu pla d’inserció, el 44%.

Per la banda positiva hem de celebrar que des del setembre del 2017 un total de 5.098 famílies han accedit a un contracte de treball, el que equival al 16% dels expedients vigents de les persones activables laboralment.

Però també hem de reclamar que el Govern de la Generalitat agilitzi el desplegament del reglament de la RGC que doni instruccions i solucions sobre les diferents casuístiques que ara mateix estan portant a denegacions o suspensions cautelars, i incorporar perfils que ara queden fora. En aquest sentit, hem d’asssenyalar que des del setembre del 2018 només el 36% de les sol·licituds valorades complien els requisits i que els motius principals de denegació han estat superar els ingressos (40%) i treballar a jornada completa (12%).

Per tot plegat, la UGT de Catalunya volem recordar que l’RGC té la finalitat d’evitar que cap llar catalana es quedi sense ingressos o sense ingressos suficients i promoure la seva autonomia i participació activa en la societat. Han passat dos anys des de la seva entrada en vigor i hem de valorar que encara estem lluny d’aquest objectiu i, per això, instem al Govern de la Generalitat que abordi amb prioritat el desenvolupament d’aquest dret que ha d’ajudar a les persones a lluitar contra la incertesa que genera no tenir uns ingressos suficients.