Font: Freepik
- Demandes de treball excessives que sobrepassen la capacitat d’adaptació.
- Treballar a molta velocitat o en terminis molt ajustats.
- Falta de control i autonomia sobre la feina.
- Falta de definició de funcions i responsabilitats (ambigüitat de rol).
- Demandes contradictòries o incompatibles amb els valors (conflictivitat de rol).
- Falta de qualificació o de formació que obliga a fer grans esforços d’adaptació.
- Falta de participació en la presa de decisions.
- Relacions personals conflictives, ja sigui entre companys o amb els caps.
- Estils de direcció i supervisió inadequats.
- Grans responsabilitats que poden generar situacions d’estrès si la persona sent que no controla les situacions que es poden generar.
- Falta de desenvolupament professional i de possibilitats d’aplicar els coneixements.
- Deficients condicions del lloc de treball (soroll, il·luminació, temperatura, etc.).
- Horaris de treball inadequats o pauses insuficients que no permeten recuperar la fatiga.
- Realització de tasques perilloses pel contingut mateix de la feina o per les condicions en les quals es realitza.
- Violència física o psicològica (agressions, atracaments, assetjament, etc.).
- Inestabilitat a la feina.
- Distribuir les càrregues de treball de forma equitativa i oferint recursos i temps per a la seva execució.
- Fomentar la presa de decisions i l’autonomia permetent que la persona utilitzi les seves habilitats en la resolució de problemes (illes de treball, grups semiautònoms, autoregulació del temps, etc.).
- Proporcionar una descripció acurada dels llocs de treball amb les funcions i responsabilitats.
- Vetllar per un espai i condicions ambientals adequades al treball que es realitzi.
- Horaris de treball compatibles amb la vida extralaboral, torns rotatius estables i predictibles.
- Establir canals de comunicació i participació adequats que permetin aportar idees relacionades amb el seu treball (cercles de qualitat, bústia de suggeriments, grups de treball).
- Afavorir les relacions i la interacció social entre les persones per fomentar les comunicacions, la cohesió dels grups, el suport social i l’ajuda directament relacionada amb la feina.
- Comprovar que les assignacions de treball siguin compatibles amb les capacitats i recursos del treballador, i facilitar la seva recuperació després de tasques amb altes exigències.
- Assegurar-se que les tasques tenen sentit, estimulen i permeten el desenvolupament dels treballadors i l’ús de les seves capacitats.
- Promoure l’estabilitat laboral i fomentar el desenvolupament de la carrera professional.
- Augmentar la informació i la formació de les treballadores i treballadors.