Skip to main content Scroll Top
logo_ugt
Rbla. del Raval 29-35, 08001 - Barcelona
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Dia Internacional contra l’explotació sexual i el tràfic de dones, nenes i nens: La UGT de Catalunya reclama tolerància zero davant l’explotació sexual i el tràfic de dones, nenes i nens

El sindicat reivindica més prevenció, protecció, persecució de les xarxes d’explotació i garanties de drets laborals per avançar cap a una societat lliure de violències masclistes

Amb motiu del 23 de setembre, Dia Internacional contra l’Explotació Sexual i el Tràfic de Dones, Nenes i Nens, la Unió General de Treballadores i Treballadors de Catalunya  reafirma el seu compromís ferm amb l’erradicació de l’explotació sexual i el tràfic de persones.

Des de la UGT de Catalunya considerem que la prostitució i el tràfic amb finalitats d’explotació sexual s’emmarquen en les formes més extremes de desigualtat i violència masclista i constitueixen una vulneració dels drets humans, la llibertat i la dignitat de les persones.

El Dia Internacional contra l’Explotació Sexual i el Tràfic de Dones, Nenes i Nens es va instaurar l’any 1999 per la Conferència Mundial de la Coalició contra el Tràfic de Persones, celebrada a Dhaka (Bangladesh). La data commemora la promulgació, el 23 de setembre de 1913 a l’Argentina, de la Llei 9.143, coneguda com a Llei Palacios, considerada la primera norma mundial contra la prostitució infantil.

Una vulneració dels drets humans

El tràfic d’éssers humans amb finalitats d’explotació constitueix una greu vulneració dels drets humans i una forma contemporània d’esclavitud. Les dones i les nenes són especialment afectades per aquestes xarxes d’explotació, fet que evidencia la dimensió de gènere d’aquesta violència.

Per a la UGT de Catalunya, combatre aquesta realitat exigeix actuar sobre les causes estructurals que la possibiliten i garantir que les víctimes disposin d’una atenció integral, especialitzada i suficient, així com d’alternatives que permetin recuperar la seva autonomia personal i econòmica.

La UGT de Catalunya rebutja la normalització de l’explotació sexual

Des del sindicat rebutgem qualsevol intent d’assimilar la prostitució a una activitat laboral ordinària i defensem que l’explotació sexual no pot ser normalitzada ni legitimada institucionalment.

En aquest sentit, la UGT de Catalunya manifesta el seu rebuig a la inclusió de la “prestació de serveis sexuals” en la CNAE-2025 de l’INE, ja que considerem que aquesta classificació pot contribuir a normalitzar una realitat marcada per la desigualtat, l’explotació i la vulneració de drets.

L’explotació sexual també és violència masclista

La Llei 17/2020, de 22 de desembre, que modifica la Llei 5/2008 del dret de les dones a erradicar la violència masclista, incorpora expressament el tràfic amb finalitats d’explotació sexual com una forma de violència masclista i sexual.

Aquest marc legal reconeix drets d’atenció integral a les víctimes i estableix el principi de diligència deguda dels poders públics, reforçant la responsabilitat de les administracions en la prevenció, detecció, atenció i reparació de les violències masclistes.

La UGT de Catalunya defensa una actuació integral basada en quatre eixos:

  • Prevenció: a través de l’educació, la informació i la sensibilització per combatre les desigualtats i les violències masclistes.
  • Protecció: garantint una atenció integral, especialitzada i suficient a les víctimes, així com recursos d’acollida i recuperació.
  • Persecució: aplicant una política de tolerància zero davant les xarxes de tràfic, els proxenetes i les persones explotadores.
  • Drets laborals: promovent el treball digne, la igualtat efectiva i l’autonomia econòmica com a eines fonamentals per prevenir situacions d’explotació i vulnerabilitat.

Des de la UGT de Catalunya reclamem que les polítiques públiques comptin amb recursos suficients, especialitzats i estables per garantir una resposta adequada a les dones, nenes i nens víctimes de tràfic i explotació sexual.

La UGT de Catalunya considera imprescindible situar la igualtat, la dignitat i els drets humans al centre de les polítiques contra el tràfic i l’explotació sexual.

FEM FRONT A L’EXPLOTACIÓ I EL TRÀFIC.

LA LLIBERTAT NO TÉ PREU!

En aquest enllaç us podeu descarregar el cartell.

Entrades relacionades

UGT Catalunya
Resum de privacitat

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible.

La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.

Podeu consultar la nostra politica de privacitat a política de privacitat

Més informació sobre la nostra política de cookies