Dia Mundial del Medi Ambient

L’Assemblea General de l’ONU va designar el dia 5 de juny com el Dia Mundial del Medi Ambient.

En aquesta diada, Nacions Unides presenta oficialment el Decenni de la Restauració dels Ecosistemes, marcant l’inici d’una dècada de moviment mundial per restaurar el planeta.

D’aquesta forma, més de 150 països han acordat una estratègia global per combatre en els pròxims anys la “triple crisi ambiental” que pateix la Terra (presidència de la 5a Assemblea ONU per al Medi Ambient, UNEA-5, any 2021). Fer front a aquesta triple emergència planetària vol dir afrontar el canvi climàtic, protegir la biodiversitat i els ecosistemes i reduir la contaminació.

Els ecosistemes són la base de l’equilibri per a la vida a la Terra. La nostra salut depèn d’ells, per això, ara més que mai és necessari i urgent restaurar els ecosistemes danyats. L’objectiu és prevenir, detenir i revertir-ne la degradació en continents i oceans per prevenir una extinció massiva d’espècies i frenar el canvi climàtic. La restauració d’ecosistemes millora els mitjans de subsistència d’aquelles persones que en depenen, ajuda al control de malalties i redueix el risc de desastres naturals; per tant, facilita la consecució de l’ODS de l’Agenda 2030, ja que contribueix a aconseguir un triple objectiu econòmic, social i mediambiental.

Restaurar els ecosistemes significa afavorir la recuperació d’aquells que s’han degradat o destruït. Disposar d’ecosistemes saludables aporta més beneficis: sòls més fèrtils i major disponibilitat de recursos. Podem actuar de forma activa, però també eliminant les pressions que afecten la natura perquè es pugui recuperar per ella mateixa. Hem de tenir en compte que el cost econòmic de la inacció política serà, com a mínim, tres vegades superior al de la restauració, segons dades de l’ONU.

Des d’aquesta perspectiva, la UGT de Catalunya exigeix a la Generalitat de Catalunya que protegeixi, conservi i restauri els nostres ecosistemes (zones urbanes, torberes, oceans i costes, deltes, muntanyes, terres agrícoles, entorns d’aigua dolça, boscos…) que són la base de la nostra salut així com del nostre desenvolupament econòmic i social, ja que la inacció tindrà impactes greus i a diferents escales. D’acord amb els objectius de Nacions Unides, proposem un model de desenvolupament basat en mesures ambicioses a partir de tres pilars bàsics: afrontar el repte del canvi climàtic; fer un ús eficient dels recursos (incloent-hi la protecció de la biodiversitat); i garantir una transició justa de les persones i dels territoris en aquest procés de transformació cap a una economia verda, descarbonitzada, circular i digital potenciant la industrialització ecològica com a element essencial del Pacte Verd Europeu.

L’èxit depèn de tots i totes, perquè cada dia i cada acció compta!

Més informació.

Descarregar manifest.