La bretxa salarial entre homes i dones es dispara a partir dels 35 anys

La desigualtat retributiva també augmenta als salaris més pobres i a les empreses petites

En el marc del Dia per la Igualtat Salarial (22 de febrer), la UGT de Catalunya i la Fundació Maria Aurèlia Capmany han presentat aquest matí en roda de premsa un informe sobre la bretxa salarial entre homes i dones al nostre país.

Segons l’informe, la desigualtat retributiva que pateixen les dones respecte als homes se situa de mitjana en un 24,8% a Catalunya. Tanmateix, la bretxa salarial és més gran als salaris més baixos (31,4%) i a les empreses petites (26,2%), i es dispara a partir dels 35 anys: del 14,7% entre els 25 i 34 anys passem al 22,6% entre els 35 i els 44 anys, i al 29,9% a partir dels 45 anys.

Els principals determinats de la bretxa salarial són la conciliació de la vida laboral i familiar (treball a temps parcial), la major presència de dones a càrrecs de menor categoria, la menor remuneració als sectors feminitzats, i els complements salarials, que afavoreixen els salaris masculins.

En aquest sentit, la UGT de Catalunya i la Fundació Maria Aurèlia Capmany estan duent a terme el projecte “Un futuro sin brecha”,  projecte que vol contribuir a la lluita contra la bretxa salarial identificant els factors de les estructures salarials que incideixen en la formació de tal bretxa.

El projecte reuneix a actors socials, entitats expertes i compromeses amb el diàleg social i compta també amb el suport de persones qualificades en l’àmbit universitari i la pràctica del dret, per treballar conjuntament en l’assoliment dels objectius del projecte.

El projecte està finançat pel Mecanisme Financer de l’Espai Econòmic Europeu o EEA Grants – que són la contribució de tres països: Noruega, Islàndia i Liechtenstein, per reduir les desigualtats econòmiques i socials i enfortir la cooperació amb els països beneficiaris.

Entre d’altres accions previstes, es realitzarà un informe sobre causes i factors de la bretxa salarial en l’àmbit de la negociació col·lectiva, un sistema d’indicadors i models d’intervenció per a la superació de tal bretxa, que seran presentats durant el IV trimestre de 2015.

Informe sobre bretxa salarial "La teva no concilació es la meva no remuneració"
3.0 MiB, 872 descàrregues

Detalls Descarrega l'arxiu

I en aquest altre, una infografia amb algunes dades.

bretxa-salarial-de-genere