logo_ugt
Rbla. del Raval 29-35, 08001 - Barcelona
Post Type Selectors

La despesa en béns de primera necessitat ha augmentat un 18,5% i les persones grans són les més afectades

La UGT de Catalunya ens unim a la commemoració del Dia Internacional de les Persones Grans que se celebra cada 1 d’octubre, per fer visible les conseqüències tant adverses que està tenint l’evolució alcista de l’IPC sobre la capacitat adquisitiva de les persones grans.
A Catalunya, 1.501.342 persones de 65 i més anys depenen en la seva majoria únicament dels ingressos de les pensions que reben, i això significa que per si mateixes  no poden sortir d’una situació de pobresa si no compten amb unes pensions suficients i que poden tenir més dificultats per arribar a fi de mes. Aquest fet es deu tant a que els seus ingressos econòmics són menors com al fet que dediquen un percentatge major dels seus ingressos a les despeses en béns de primera necessitat (alimentació, vestit i calçat, habitatge i parament de la llar), fent que les persones pensionistes hagin de fer un esforç econòmic major.
La UGT de Catalunya hem estimat quina part del total de la despesa per llar es dedica al consum de béns de primera necessitat sobre el total de la despesa per llar per grans grups d’edat. Hem comprovat que de mitjana les persones d’entre 60 i 74 anys dediquen el 70% de la seva despesa en béns de primera necessitat, percentatge que s’incrementa fins el 78% en el cas de les persones de 75 i més anys.
En aquest sentit, la UGT de Catalunya denunciem que en el darrer any el volum del cistell de la compra de béns de primera necessitat s’ha incrementat en un 18,5% i que això ha afectat durament contra la capacitat adquisitiva de les persones grans que han hagut de canviar hàbits de consum per destinar més despesa als béns de primera necessitat en detriment de la resta de béns i serveis. Així, fa un any les persones d’entre 60 i 74 anys dedicaven un 65% de la despesa en consum de béns de primera necessitat i les persones de 75 i més anys un 72%, els increments han estat de 5 i 6 punts percentuals respectivament.
És per això que per a la UGT de Catalunya és tan necessari assegurar uns ingressos adequats en la vellesa a través de pensions i prestacions públiques dignes i suficients, i per aquest motiu és essencial protegir la capacitat adquisitiva de les persones grans adequant les seves pensions i prestacions a l’actual context inflacionista
Gràcies a l’Acord en pensions al que vam arribar l’any passat sindicats i Govern de l’estat, dins de la taula del diàleg social, ens vam assegurar que les pensions tornessin a actualitzar-se anualment d’acord amb l’evolució de l’IPC, garantint el manteniment del poder adquisitiu de les pensions. I gràcies a aquesta reivindicació que, tant inquebrantable, hem liderat la UGT des de la congelació de les pensions l’any 2011 i la introducció de l’índex de revalorització imposat pel Govern del PP l’any 2013, els pensionistes tindran garantit el manteniment del seu poder adquisitiu aquest i els pròxims anys.