logo_ugt
Rbla. del Raval 29-35, 08001 - Barcelona

Dies internacionals

Els Dies Internacionals ens donen l’oportunitat de sensibilitzar a les persones de tot el món sobre temes de gran interès, com ara el desenvolupament sostenible, la defensa i cura del medi ambient o de la salut del planeta i de les persones. La seva celebració pretenen cridar l’atenció de les persones i dels Governs per a donar a conèixer problemes sense resoldre que precisen la posada en marxa d’actuacions de la ciutadania i de les organitzacions  i de mesures polítiques concretes.

2 de febrer

Dia internacional dels Aiguamolls

El 2 de febrer se celebra el Dia Mundial de les Zones Humides per commemorar la data en què es va adoptar la Convenció sobre els Aiguamolls, el 2 de febrer de 1971, que tenia per objectiu conservar aquests espais i fer-ne un ús racional, proposant una sèrie d’accions, tant a escala local com regional i nacional, per implantar un pla comú que contribuís al seu desenvolupament sostenible a nivell mundial.

La UGT de Catalunya es coneixedora del  valor dels aiguamolls per combatre el canvi climàtic i els seus efectes devastadors i fer un toc d’atenció sobre la conservació d’aquests ecosistemes únics de gran riquesa natural i vitals per a l’ésser humà i l’economia del nostre país.

Quins Objectius de Desenvolupament Sostenible estan relacionats amb aquest dia Mundial?

21 de març

Dia internacional dels Boscos

En 2012, l’Assemblea General de les Nacions Unides va proclamar el 21 de març com a Dia Internacional dels Boscos, sent 2013 el primer any a celebrar-lo oficialment. Mitjançant la celebració d’aquesta diada es posa en manifest  la importància dels ecosistemes forestals i de tots els tipus de boscos per generar consciència sobre aquest tema.

Els organitzadors oficials són el Fòrum de les Nacions Unides per als Boscos, en col·laboració amb l’Organització de les Nacions Unides per a l’Alimentació i l’Agricultura (FAO), així com l’Associació de Col·laboració en matèria de Boscos, entre altres entitats i agrupacions.

Des de la UGT de Catalunya celebrem aquesta diada per a sensibilitzar-nos sobre la necessitat d’invertir i protegir el medi ambient, la natura i la seva biodiversitat del nostre planeta per fer front  als problemes que té el nostre planeta i exigir  la posada en marxa de mesures polítiques urgents i  concretes per revertir l’emergència climàtica.

#Forests-and-trees-day

22 de març

Dia Mundial de l’Aigua

Nacions Unides va proclamar el 1992 el 22 de març Dia Mundial de l’Aigua, amb l’objectiu de prendre consciència de la crisi mundial de l’aigua i de la importància d’aquest recurs tan vital, limitat i imprescindible per a les persones i el desenvolupament de la vida al nostre planeta.

La UGT de Catalunya dona suport a aquesta diada convidant a la reflexió sobre el valor que cadascú de nosaltres donem a l’aigua,  un bé comú tan necessari, preuat i alhora tan escàs, tenint en compte el context d’emergència climàtica en què ens trobem.

#water-day

26 de març

Dia de l’hora del planeta

L’Hora del Planeta va néixer en Sidney en 2007 com un gest simbòlic per a cridar l’atenció sobre el problema del canvi climàtic. Un senzill gest que consisteix a apagar les llums d’edificis i monuments durant una hora.

Amb la celebració de l’Hora del Planeta volem recordar que la naturalesa és el sistema de suport vital del planeta, que ens brinda tot el que necessitem, des de l’aire que respirem fins a l’aigua que bevem i els aliments que mengem i que hem de defensar-la ara per a salvaguardar la salut del nostre planeta i, al seu torn, la nostra pròpia salut i benestar.

Des de la seva primera edició en 2007 (2009 a Espanya), la campanya s’ha convertit en un dels moviments ambientals més grans del món, oferint un altaveu a milions de persones i a milers d’empreses i institucions que se sumeixin en més de 200 països.

Des de la UGT de Catalunya recolzem aquest moviment d’apagada de llums per demostrar públicament el nostre compromís i suport en la defensa del planeta.

22 d’abril

Dia de la mare Terra

Nacions Unides va declarar el 22 d’abril Dia Internacional de la Terra per fer un reconeixement a la Terra i als seus ecosistemes que ens proporcionen la base per a la vida i per al desenvolupament de la nostra existència.

El canvi climàtic, els canvis provocats per l’home en la naturalesa, així com els crims que pertorben la biodiversitat, com la desforestació, el canvi d’ús del sòl, la producció agrícola i ramadera intensiva o el creixent comerç il·legal de vida silvestre, acceleren el ritme de destrucció del planeta.

Des de la UGT de Catalunya celebrem aquest Dia Internacional de la Mare Terra per evidenciar la necessitat de realitzar un canvi cap a una economia més sostenible que funcioni tant per a les persones com per al planeta, per trobar un l’equilibri entre les necessitats econòmiques, socials i ambientals de les generacions actuals i futures.

#earth-day

5 de juny

Dia mundial de MediAmbient

L’Assemblea General de l’ONU va designar el dia 5 de juny com el Dia Mundial del Medi Ambient. Els ecosistemes són la base de l’equilibri per a la vida a la Terra. La nostra salut depèn d’ells, per això, ara més que mai és necessari i urgent restaurar els ecosistemes danyats. L’objectiu és prevenir, detenir i revertir-ne la degradació en continents i oceans per prevenir una extinció massiva d’espècies i frenar el canvi climàtic.

La UGT de Catalunya som conscients de la necessitat de protegir, conservar i restaurar els nostres ecosistemes (zones urbanes, torberes, oceans i costes, deltes, muntanyes, terres agrícoles, entorns d’aigua dolça, boscos…) que són la base de la nostra salut així com del nostre desenvolupament econòmic i social.

#environment-day

8 de juny

Dia mundial del Oceans

El dia 8 de juny, se celebra el Dia Mundial dels Oceans, un dia per conscienciar-nos del gran paper que juguen els oceans en les nostres vides. En l’actual situació d’emergència climàtica, els nostres oceans s’estan escalfant, acidificant, perdent oxigen i augmentant el nivell de les seves aigües, la qual cosa afecta de manera molt negativa els seus ecosistemes i les zones costaneres l’economia de les quals depèn d’ells.

Des de la UGT de Catalunya volem reivindicar la importància de mars i oceans com a ecosistemes imprescindibles, font de recursos, de treball i de vida.

#oceans-day

17 de juny

Dia de lluita contra la desertificació i la sequera

El 17 de juny es celebra el Dia Mundial de Lluita contra la Desertificació i la Sequera, amb l’objectiu de crear consciència de la importància que té per als éssers humans i el planeta atacar i donar solucions als problemes de desertificació i sequera que representen greus problemes presents i futurs per a tota la humanitat.

Des de la UGT de Catalunya som conscients de la necessitat de començar a fer canvis en el nostre estil de vida i la gestió dels recursos hídrics per reduir l’impacte negatiu que produeixen les activitats humanes sobre els sòls.

22 de juny

Dia mundial d’acció climàtica en els centres de treball

Aquesta diada té per objectiu sensibilitzar a empresaris i empresàries i a persones treballadores de la necessitat d’adaptar els centres de treball a les conseqüències del canvi climàtic, reduir les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle i avaluar els impactes de les empreses en el medi ambient i la biodiversitat. A través d’aquest dia, el moviment sindical fa campanya per a aconseguir que totes les ocupacions siguin verdes i decents i també per a aconseguir un compromís mundial en favor de la transició justa. És essencial impulsar i situar en el debat la importància d’adaptar les empreses cap a un altre model de producció més sostenible, que sigui garantia d’estabilitat i de futur per a les persones treballadores.

3 de juliol

Dia Internacional lliure de bosses de plàstic

El 3 de juliol de cada any se celebra el Dia Internacional Lliure de Bosses de Plàstic per a posar en manifest, el gravíssim problema de contaminació mundial.

Una bossa de plàstic d’un sol ús triga dècades a degradar-se i quan ho fa, d’ella se’n desprèn centenars de milers de diminuts fragments de microplàstics, al costat de tots els additius i tòxics que pugui portar. Al nostre planeta, hi ha tants microplàstics derivats dels plàstics d’un sol ús que ja no només es propaguen per rius i mars sinó per l’atmosfera.

Des de la UGT de Catalunya, participem en aquesta diada per posar de manifest la problemática de la contaminació per plàstics i sobretot per microplàstics i que la solució solució passa per la total eliminació d’aquests productes i el canvi d’hàbits cap a l’ús de bosses i envasos reutilitzables i altres productes no contaminants.

21 d’octubre

Dia mundial de l’estalvi d’Energia

Cada 21 d’octubre, la comunitat internacional commemora el Dia Mundial de l’Estalvi d’Energia amb l’objectiu que cada vegada es prengui més consciència sobre l’estalvi energètic i que s’incentivi un canvi d’hàbits de consum en favor del respecte al medi ambient.

La UGT de catalunya és conscient de la necessitat de canviar el model energètic actual basat en l’excessiva dependència dels recursos derivats de combustibles fòssils, per un model energetic basat en les energies renovables per aconseguir un correcte procés de descarbonització energètica i un model energetic viable respectuós amb el medi ambient i les persones.

24 d’octubre

Dia internacional contra el Canvi climàtic

Cada 24 d’octubre, celebrem el Dia Mundial contra el Canvi Climàtic, instaurat per les Nacions Unides, amb l’objectiu de mobilitzar i sensibilitzar a persones de tot el món sobre els efectes del canvi climàtic i el greu perill que comporta l’escalfament global.

Des de la UGT de Catalunya som conscients que el canvi climàtic és un dels majors desafiaments del nostre temps i suposa una pressió addicional per a la nostra societat i el medi ambient i que hem de convertir aquesta situació en una oportunitat real per a construir un futur millor, més sostenible i respectuós amb el medi ambient i amb les persones.